NAVRCHOLU.cz
právě se nacházíte na stránce: index - čajová školka - čanoju 2

Japonsko - Čanoju (část 2.)

Japonský čajový rituál čanoju je typickým příkladem japonské schopnosti nalézt krásu a hodnotu v tom, co na „Západě“ shledávají všedním, tj. především v jednoduchosti, nedokonalosti a asymetrii... V učení, které zavedl Mistr Sen no Rikjú – největší osobnost v dějinách čanoju, pokračovali jeho potomci a žáci, aby posléze jeho pravnuci založili své vlastní školy čajového obřadu: URASENKE, OMOTESENKE a MUŠAKÓDŽISENKE, které jsou dodnes aktivní. Mezi nimi nejvíce činnosti vyvíjí a nejvíce stoupenců má škola URASENKE, v jejímž čele stojí Sen Sóšicu, čajový velmistr 15. generace počínaje zakladatelem této školy.

Existuje mnoho způsobů provádění čajového obřadu. Záleží na konkrétní škole, konkrétní příležitosti a ročním období. Nicméně základní prvky (úkony, vybavení, průběh a posloupnost dění) jsou v podstatě shodné nebo velmi podobné. Formální obřad čanoju lze rozdělit na čtyři části: první – kdy se podává lehký pokrm, druhou – tvořenou krátkou přestávkou, třetí – která tvoří stěžejní část setkání a zahrnuje pití prvního čaje a  čtvrtou – obsahující pití druhého čaje a závěr obřadu.

První část - hosté (jež pozvání předem potvrdili osobně návštěvou hostitele a obhlídkou místa konání) se včas shromáždí v čekárně (joricuki), odkud je hostitel odvede k čajovému domku; zde je poblíž kamenná kašnička (tsukubai) s čerstvou vodou, kde se všichni symbolicky očistí (opláchnutím rukou a vypláchnutím úst); do domku se nevchází, ale doslova prolézá sníženým vchodem (nazývaným též „vchodem skromnosti“, vyvolávajícím pocit pokory); hosté se v tlumeném světle čajového pokojíku postupně pokloní svitku ve výklenku (tokonoma) a ohništi (ro nebo furo), hlavní (nejváženější, nejzkušenější či vzácný) host se usadí nejblíže hostiteli. Poté, co se hostitel s hosty pozdraví, je podáváno lehké občerstvení (kaiseki)...

Druhá část (nakadači) - hosté se po vyzvání hostitelem odeberou ven, aby určitou dobu vyčkali na lavici poblíž domku (ve vnitřní zahradě), než hostitel (nebo jeho asistent - hanto) odstraní rákosové zástěny zakrývající zvenku okna a ve výklenku nahradí svitek vázou s naaranžovanými květinami...

Třetí část (goza-iri) - je hlavním sezením zahajovaném údery gongu, hosté mu naslouchají a po opakujícím se očistném rituálu u kašničky se vracejí do prosvětleného čajového pokojíku, aby se tentokrát obdivovali květinám a kotlíku; hostitel postupně přináší čajové nádobí a příprava čaje začíná; po symbolickém otevření schránky s čajem a lžičkou (pomocí hedvábného ubrousku/utěrky fukusa), nalití horké vody z kotlíku pomocí bambusové naběračky (hišaku) do misky a navlhčení bambusové metly (časen), vylije hostitel vodu do, k tomu určené, nádoby (kensui) a misku vytře lněnou látkou (čakin); nastává příprava hustého čaje (koiča), hostitel nabere pomocí bambusové čajové lžičky (čašaku) z nádobky čaj a vsype jej do misky (čawan) v množství 3 lžičky na hosta, zalije horkou vodou z kotlíku (třetinou obsahu naběračky – zbytek vlévá zpět do kotlíku) a bambusovou metlou šlehá až vytvoří poměrně hustou pěnu, barvou i konzistencí připomínající hráškovou polévku (hustý čaj se připravuje z mačča zhotoveného z mladých lístků více než 20 let starých čajovníků, nezřídka i starších - více jak 70-ti letých) a položí misku na určené místo vedle ohniště; hlavní host se pro ni přisune po kolenou, misku uchopí do levé dlaně, napije se (ocení lahodnou chuť čaje) a polkne další jeden dva doušky, pak otře okraj misky (tam kde se dotýkal rty) svým papírovým ubrouskem a předává misku dalšímu; každý host postupuje obdobně a až se podělí všichni, vrátí se miska k hostu hlavnímu, jež ji přesune na určené místo, pak se hosté blíže seznamují s čajovým náčiním...

Čtvrtá část - je již v uvolněnější náladě, s novým náčiním spolu s podáváním cukroví (vlhkého - namagaši nebo suchého - higaši) a přípravou řídkého čaje (usuča) – našlehaného z mletých listů mladých čajovníků (starých 3-15 let); pravidla pro způsob přípravy pití jsou obdobná již výše uvedeným s tím rozdílem, že čaj je připravován pro každého hosta zvlášť, hosté čaj postupně vypijí a okraj své misky vždy pečlivě očistí konečky prstů pravé ruky (které si potom otřou o svůj ubrousek kaiši); v závěru obřadu hostitel odnese náčiní z místnosti a dá tichou úklonou najevo, že setkání je ukončeno, hosté opouští čajový domek a hostitel je ze dveří sleduje, dokud se mu neztratí z dohledu.

Důležitá poznámka: uvedený popis je pouze nástinem dění při obřadu čanoju, jež může trvat od cca jedné hodiny (v případě podávání pouze usuča) do několika hodin (obvykle 4 hodiny při podávání koiča i usuča), obřad se skládá z desítek precizních úkonů a neopomenutelných povinností jak hostitele tak hostů, které jsou předmětem mnohaletého studia, tréninku, praxe a které jsou obsahem řady opravdu obsáhlých knih...
právě se nacházíte na stránce: index - čajová školka - čanoju 2
DOBRÉ ČAJE
pro inspiraci, pohodu a lepší zdraví ®

 

GLOSÁŘ

zpět do glosáře

Je, bylo a bude (novinky)
Všechna práva vyhrazena © DOBRÉ ČAJE pro inspiraci, pohodu a lepší zdraví ®, založeno 2005, webdesign DOBRÉ ČAJE 2011
Poslední aktualizace 1.1.2011

MĚJTE STÁLOU STOPROCENTNÍ KONTROLU NAD STRESEM***ZBAVTE SE NAPĚTÍ***ZÍSKEJTE VÍCE ENERGIE***ZVYŠTE SVOU VYTRVALOST***VYTVOŘTE SI POHODU, KLID A PROŽIJTE SPOUSTU INSPIRATIVNÍCH CHVIL***POSILUJTE TRVALE SVOU IMUNITU I ODOLNOST***VĚDOMĚ PRACUJTE NA PREVENCI NEJHORŠÍCH CHOROB, KTERÉ VÁS MOHOU ZASKOČIT (RAKOVINA, MRTVICE, INFARKT MYOKARDU)***POZITIVNĚ OVLIVŇUJTE FUNGOVÁNÍ CELÉHO SVÉHO TĚLA***ZLEPŠETE SI CELKOVÉ ZDRAVÍ***PRODLUŽTE SI ŽIVOT